Skargi dotyczące przetwarzania danych

Osoby, których dane są przetwarzane w ramach Systemu Wjazdu/Wyjazdu, mają prawo do ochrony swoich danych osobowych, w tym do wniesienia skargi w przypadku naruszenia tych praw.

Podróżni mogą złożyć skargę, jeśli:

  • odmówiono im dostępu do danych lub ich sprostowania,
  • dane zostały przetworzone niezgodnie z prawem.

Skargę można wnieść do:

  • krajowego organu ochrony danych kraju europejskiego korzystającego z EES, który jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych  (w Polsce – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
  • Europejskiego Inspektora Ochrony Danych  w sprawach dotyczących przetwarzania danych przez unijne agencje, takie jak:
    • Frontex: – Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej,
    • eu-LISA – Agencja UE ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi,
    • Europol Agencja UE ds. Współpracy Organów Ścigania.

 

Szczegółowe informacje o prawach wynikających z RODO znajdują się na stronie UODO w zakładce „Dla obywatela”, a formularz skargi w zakładce „Załatw sprawę”.

Należy również pamiętać, że w przypadku przetwarzania danych osobowych przez właściwe organy w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa UODO w terminie 30 dni od dnia, w którym dowiedziała się o naruszeniu lub otrzymała informację od administratora danych.

 

Podmiot udostępniający: Departament Komunikacji Społecznej
Wytworzył informację:
user Maria Jęda
date 2025-10-10
Wprowadził informację:
user Edyta Madziar
date 2025-10-10 09:10:06
Ostatnio modyfikował:
user Edyta Madziar
date 2025-10-10 09:56:59