Skargi dotyczące przetwarzania danych
Osoby, których dane są przetwarzane w ramach Systemu Wjazdu/Wyjazdu, mają prawo do ochrony swoich danych osobowych, w tym do wniesienia skargi w przypadku naruszenia tych praw.
Podróżni mogą złożyć skargę, jeśli:
- odmówiono im dostępu do danych lub ich sprostowania,
- dane zostały przetworzone niezgodnie z prawem.
Skargę można wnieść do:
- krajowego organu ochrony danych kraju europejskiego korzystającego z EES, który jest odpowiedzialny za przetwarzanie danych (w Polsce – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych),
- Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawach dotyczących przetwarzania danych przez unijne agencje, takie jak:
Szczegółowe informacje o prawach wynikających z RODO znajdują się na stronie UODO w zakładce „Dla obywatela”, a formularz skargi w zakładce „Załatw sprawę”.
Należy również pamiętać, że w przypadku przetwarzania danych osobowych przez właściwe organy w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa UODO w terminie 30 dni od dnia, w którym dowiedziała się o naruszeniu lub otrzymała informację od administratora danych.